|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / PTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
PTE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pokročilé testování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/OKS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytne znalosti a dovednosti potřebné pro ověřování kvality větších softwarových systémů a představuje základní přípravu na pozici senior tester nebo manažer kvality. Předmět má výrazný přesah z oblasti testování do oblasti zajišťování kvality software, soustředí se na postupy vedoucí k produkci software s nízkou mírou rizika a pokrývá většinu částí dimenze kvality FURPS+ (functionality, usability, reliability, performance, supportability), přičemž důraz je kladen na automatizované testy a zvládnutí vyšších úrovní testování.
|
Požadavky na studenta
|
- cvičení praktické prezenční
- zápočet udělen za body ze cvičení a za body z vypracování semestrální práce
- zkouška písemná a dále pak praktická / ústní
Termín získání zápočtu je uveden na Courseware.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Úvod, základní terminologie, projektová a produkční rizika, testovací prostředí
2. Existující normy a postupy pro zajištění kvality software (ISO/IEC 25010:2011, IEEE 1633-2016)
3. Vizualizace výsledků testů
4. Návrh a vyhodnocení benchmarků a zátěžových testů, stress testy, recovery testy, využití vhodných nástrojů (JMeter)
5. Způsoby a metodiky testování použitelnosti
6. BDD testování
7. Testování REST API
8. Symbolické vykonávání, analýza a hledání chyb v běžícím programu, analýza paměti programu
9. Monitoring běžícího software, použitelné nástroje a jejich vliv na aplikaci
10. Model checking, formální metody a nástroje
11. Statické metody pro verifikaci software, jejich vlastnosti a omezení. Programátorské konvence (MISRA-C, CERT-C) a možnosti jejich ověření
12. Testování v Agile
13. Vyzvaná přednáška
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- má znalosti o vnitřním fungování programů (struktura paměti programů v C, základní fungování zásobníku, řízení toku programu)
- rozumí fungování nástrojů (např. PMD) pro statické ověření kvality programu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- programuje v alespoň jednom rozšířeném vysokoúrovňové jazyce (Java, Python, C++) (znalosti pocházejí z předchozího Bc. studia)
- rutinně používá jednotkové testování
- analyzuje testovanou doménu, dokáže připravit vstupní data pro testování
- používá logovací systém |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Znalosti o dimenzích kvality FURPS+ (functionality, usability, reliability, performance, supportability).
- Znalosti o (automatizované) přípravě testovacích dat a výsledků testů (orákulí).
- Znalosti o typických problémech, které se objevují v komplexních IT systémech a postupech k jejich odhalení
- Znalosti o způsobech řízení kvality sw, využívání metrik a specializovaných nástrojů.
- Je si vědom existence norem pro zajištění kvality software (ISO/IEC 25010:2011, IEEE 1633-2016)
- Je si vědom postupů řízení SW procesu vedoucích ke zvýšení kvality vytvářeného SW a zná nástroje řídící tyto procesy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Je schopen vizualizovat pro celý vývojový tým výsledky komplexních testů
- Umí používat metodiku a nástroje pro BDD testování
- Je schopen otestovat REST API
- Dokáže navrhnout a správně provést výkonnostní testy
- Dokáže používat sofistikované nástroje statické analýzy
- Dokáže použít nástroje pro dynamické ověření správnosti vykonávání software (např. Valgrind) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|